Kort beskrivning

Barn och unga mår bra av att röra på sig. Här hittar du inspiration och stöd när du vill arbeta med att få in mer rörelse under elevernas hela skoldag. Inspirationsmaterialet innehåller film, bildreportage och diskussionsfrågor. Ta del av materialet direkt på den här sidan eller ladda ner det som en powerpoint-presentation.

 

Material för inspiration och arbete i kollegiet

Många skolor arbetar idag för att få in mer rörelse under skoldagen med sundare och piggare elever som mål. Här hittar du inspirationsmaterial som visar hur några skolor gjort för att få in mer rörelse under elevernas hela skoldag. Ta del av filmer, reportage och samtalsunderlag om rörelseaktiviteter före, under, mellan och efter lektioner. Genom forskaren Örjan Ekblom får du i filmerna Bryt stillasittandet och Rörelse under skoldagen även ta del av hur kunskapsläget kring ungas rörelsebehov ser ut idag.

Materialet vänder sig till dig som är rektor eller lärare. Det kan användas för din egen inspiration eller som ett konkret underlag för arbete i kollegiet, till exempel under en gemensam studiedag eller under arbetslagstid. I materialet ingår frågor som hjälper er att kartlägga er skolas nuläge och ett antal diskussionsfrågor till varje film och bildreportage.

Inspirationsmaterialet som powerpoint-presentation

Ta del av materialet på den här sidan eller ladda ner powerpoint-presentationen nedan. Där finns samtliga texter, diskussionsfrågor och filmern från den här sidan samlade. Du kan själv lägga till det material du önskar för att göra din presentation anpassad efter din skolas och dina kollegors behov.

Presentation om Mer rörelse i skolanPowerpoint (powerpoint, 115 MB)

 

Varför behöver barn och unga röra sig mer?

Idag är det få unga som lever upp till den medicinska expertisens rekommenderade nivåer av daglig fysisk aktivitet. Enligt Centrum för Idrottsforskning deltar cirka sex procent av de unga sällan eller aldrig i skolans undervisning i idrott och hälsa. De är stillasittande på rasterna, de tillhör sällan föreningsidrotten och de uppger sig även i övrigt ha en fysiskt inaktiv fritid. De största folkhälsovinsterna nås om det går att aktivera de som är minst fysiskt aktiva.

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket redovisar att det är möjligt att främja fysisk aktivitet på befolkningsnivå. Insatserna behöver då vara långsiktiga och riktas både till individer och till deras sociala och fysiska miljö. Skolan framhålls som en viktig aktör i ett sådant arbete (S2016/03245/FS). Regeringen ser det därför som angeläget att skolan tar vara på de möjligheter och tillfällen som finns under skoldagen för att engagera och aktivera alla barn till mer rörelse. I förlängningen kan det leda till en mer jämlik hälsa.

Elever leker i en idrottshall på sin skola.

En inledande reflektion - hur ser det ut på er skola?

  • Det finns en tradition inom skolan att eleverna ska sitta tysta, stilla och inte springa eller föra liv i skolans lokaler. Hur ser det ut på er skola? Vad har ni för kultur eller regler kring rörelse? Varför ser det ut så? Behövs en förändring av synsätt på er skola?
  • Vad skulle ni vilja uppnå genom att införa mer rörelse under elevernas skoldag?
  • I vilka sammanhang förs en dialog på skolan om de elever som inte rör på sig alls? Hur följs dessa elever upp?
  • Vilka rutiner finns för att ta reda på varför elever inte deltar i idrottsundervisningen? Hur kan undervisningen anpassas för att få alla elever att delta?
  • Vilka möjligheter till planerad respektive spontan rörelse har eleverna idag?
  • Vilka idéer finns det redan idag på skolan om hur rörelse kan främjas? Hur kan ni på skolan ta hjälp och lärdom av varandra för att motverka stillasittandet?
  • Finns det elever som kan missgynnas av rörelsepauser eller undervisning som inkluderar rörelse?

Bryt stillasittandet - reportagefilm

I filmen Bryt stillasittandet får du ta del av exempel på hur Vinstaskolan, som har en hälsoprofil, arbetar för att få in rörelse under, mellan och efter lektionerna. Genom forskaren Örjan Ekblom får du också ta del av hur kunskapsläget kring rörelse i skolan ser ut.

FILM: Bryt stillasittandet (Tid: 8:53 min)

Diskutera filmen Bryt stillastittandet:

  • Vilka för- och nackdelar kan ni se med att lägga in rörelsepauser i undervisningen?
  • Vilka för- och nackdelar kan det finnas med att eleverna själva initierar och leder rörelsepauser under lektionerna?
  • Eleverna i fritidsklubben på Vinstaskolan kan en gång i veckan välja en rörelseaktivitet som leds av högstadieelever. För högstadieeleverna är detta ett led i deras idrottsundervisning. Vilka vinster kan ni se med ett sådant upplägg? På vilket sätt skulle ni kunna genomföra något liknande?
  • Om man vill införa mer rörelse i skolan, är det viktigt att alla lärare är delaktiga? Behöver alla lärare förändra sin undervisning? Varför?
  • Hur kan ni få elever att röra på sig mer mellan lektionerna?
  • Det finns gott om belägg för att rörelse gynnar hälsan, men forskaren Örjan Ekblom nämner flera områden där forskningen ännu inte kan ge specifika svar på vad som fungerar och för vilka elever. Hur kan skolan förhålla sig till detta?

 

Rörelse under skoldagen - reportagefilm

I filmen Rörelse under skoldagen får du ta del av hur Maltesholmsskolan arbetar för att få in mer rörelse i undervisningen. Vi får se exempel från åk 2, fritidshemmet och grundsärskolan. Genom forskaren Örjan Ekblom får du också ta del av hur kunskapsläget kring rörelse i skolan ser ut.

FILM: Rörelse under skoldagen (tid: 10:07)

Diskutera filmen Rörelse under skoldagen:

  • Forskaren Örjan Ekblom menar att det faktum att Sverige saknar en nationell handlingsplan kring rörelse i skolan är en utmaning. Hur kan skolor ändå arbeta effektivt och slippa ”återuppfinna hjulet”?
  • Hur kan ni ta reda på vilka elever som faktiskt gynnas av att ni bryter stillasittandet på lektionstid?
  • Går det att anpassa rörelse i undervisningen utifrån elevers olika behov och förutsättningar?
  • Om rörelse redan förekommer i undervisningen, vilka vinster kan det finnas med att mer medvetet planera för rörelse?
  • Om grundsärskola finns på er skola, hur inkluderas dessa elever i rörelseaktiviteter? Kan ni bli bättre på detta? Hur?

 

Tillsammans för lek och läxor - bildreportage

På grundskolan Söderporten i Norrköping samverkar skolan, föreningslivet och universitetet. Via fotboll ska lågstadieelever lockas till fysisk aktivitet och läxhjälp. Målet är mindre stillasittande och förbättrade skolresultat. Läs reportaget Tillsammans för lek och läxor.

Bildreportage Tillsammans för lek och läxorPDF (pdf, 4 MB)

 

Diskutera bildreportaget Tillsammans för lek och läxor:

  • Hur ser ni på era möjligheter att samverka med aktörer utanför skolan? Finns det ett identifierat behov från skolans sida? Har andra aktörer uttryckt ett intresse för samverkan?
  • Med vilka aktörer skulle ni kunna samverka och på vilket sätt skulle det kunna gynna eleverna?
  • Finns det andra i närsamhället som kan gynnas av en samverkan med er skola (till exempel pensionärer, förskolebarn, en idrottsförening, folkbiblioteket, näringslivet eller en intresseorganisation)?
  • Hur kan ni gå tillväga för att få till stånd ett samarbete med en eller flera externa aktörer?

Bidragets syfte

Skolverket har haft uppdrag att lämna förslag som syftar till mer rörelse under skoldagen för alla elever, såväl flickor som pojkar, i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Skolverket ska även överväga och vid behov lämna förslag för mer rörelse i förskoleklass och fritidshemmet.

Skolverket vill med denna sida bidra med inspiration när du vill arbeta med att få in mer rörelse under elevernas hela skoldag.

 

Mer inspirationsmaterial kommer att publiceras på Skolverkets hemsida hösten 2019!

Uppdrag om mer rörelse i skolan