Privatperson

Privatperson

Är du förälder, mor-farförälder eller kanske bara någon som har många barn i din närhet som du vill inspirera och skapa förändring för? Då har du kommit rätt. Här har vi samlat en rad tips på hur du som privatperson kan skapa förändring och bidra till bättre hälsa för våra barn och unga.

Få in mer vardagsrörelse

Ett enkelt sätt att få in mer vardagsrörelse i vardagen är att leka, ta cykeln till skolan och jobbet eller att välja trapporna framför hissen. Även vardagssysslor som att städa eller plocka ur diskmaskinen är bra sätt att få in mer rörelse i vardagen. 

Barn behöver röra på sig minst 60 minuter per dag, vuxna minst 30 minuter. Rörelsen behöver inte komma i form av sport, utan det som kallas vardagsrörelse är minst lika viktigt.

Bryt stillasittandet

En kort rörelsepaus gör stor skillnad för både stora och små. På vår Youtubesida hittar du lite tips på olika rörelsepauser ni kan testa hemma. Du hittar dom här.

Barn och unga sitter i snitt 9 timmar per dag, och ofta sitter de långa stunder i sträck. Ett enkelt sätt att bryta stillasittandet är att ta en kort rörelsepaus med jämna mellanrum och göra något med kroppen. Det kan vara allt från att hoppa, dansa eller att göra övningen väderkvarnen.

Engagera dig ideellt

Föreningar söker ofta nya personer som vill engagera sig ideellt, så tveka inte att se om någon förening där du bor söker nya engagerade ledare eller hjälpsamma föräldrar!

Vi vet att barn och unga tar efter vuxna. Därför är det viktigt att det finns goda förebilder i alla situationer som barn finner sig i. Genom att engagera dig i en förening gör du en insats som förebild.

Ät mer frukt och grönt

Ett enkelt sätt att äta mer frukt och grönt är att göra det lättillgängligt när hungern knackar på, till exempel genom att ställa en skål med grönsaksstänger på matbordet innan middagen. På vår Youtubesida hittar du några tips på frukost och mellanmål som alla innehåller frukt och grönt! Du hittar dom här.

Både barn över 10 år och du som vuxen rekommenderas att äta 500 gram frukt och grönt per dag av Livsmedelsverket. Det kan exempelvis vara tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. Barn under 10 år behöver äta 400 gram.

Se över er skärmtid

Varken vuxna eller barn mår bra av för mycket skärmtid. WHO rekommenderar att barn mellan 2-4 år inte ska ha mer än en timmas stillasittande skärmtid per dag, för barn upp till 7 år rekommenderas max en till två timmar stillasittande skärmtid per dag. Ett sätt att minska den stillasittande skärmtiden är att göra saker tillsammans där v i aktiverar oss som att dansa, leka eller vara ute. Tänk även på att det finns flertalet appar och spel som aktiverar oss, exempelvis Pokémon Go, RunBit eller Wii. 

För de med lite äldre barn kan detta vara en utmaning, men här kan kunskap vara en nyckel. Om tonåringar förstår vad för mycket stillasittande skärmtid kan innebära för deras hälsa så kan de vara mer benägna att förändra sitt beteende.

Se över hur mycket tid du lägger på din digitala följeslagare, och våga begränsa tiden. Använd tid du brukar lägga på mobilen eller surfplattan till att istället umgås med ditt barn på ett sätt som aktiverar kroppen, till exempel lek eller en promenad.

Laga måltiderna tillsammans

Att laga mat tillsammans kan även öka ditt barns lust att prova på nya smaker, och vid viss ålder även skapa förutsättningar för att barnet gör i ordning enkel och hälsosam mat själv. 

Genom att laga maten ni äter hemma ihop ser ditt barn vad som är i maten. Detta i kombination med bra råvaror skapar större förutsättningar för att ditt barn ska få hälsosamma matvanor vidare i livet.

Läs böcker om hälsa tillsammans

Generation Pep har varit med i två boksamarbeten där vi tagit fram böcker om hälsa. Den ena är anpassade för barn från cirka 10-15 år och den andra är anpassad för de yngre barnen.

Värsta Bästa Hälsan är skriven av författaren Maria Dufva. Boken beskriver för barn varför de behöver röra på sig, äta hälsosamt och sova gott för att må bra. Förutom att barn får viktig kunskap ska boken också inspirera och ge tips på hur de kan äta hälsosamt, röra på sig, stilla ångest och oro, samt sova gott. Visionen är att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Boken finns att köpa i bokhandeln.

Läs mer om Värsta Bästa Hälsan här.

I Saga sagor - Fiffiga kroppen och finurliga knoppen får vi följa bästisarna Saga och Samir som bygger en hinderbana åt den lilla trötta hunden Lars-Laban, men upptäcker att de vill testa banan själva. Boken innehåller även en pedagogisk faktadel om både mat och rörelse, samt tips på enkla vardagsrörelser. Boken är ett samarbete mellan Bonnier Carlsen och Generation Pep, skriven av Josefin Sundström och illustrerad av Emma Göthner.

Målsättningen med boken är att öka kunskapen kring barns fysiska hälsa och vikten av att röra på sig. Boken är också tänkt att underlätta för föräldrar att lättare kunna prata om fysisk aktivitet med sina barn, samt ge inspiration till hur man enkelt kan förverkliga det i vardagen utifrån sina egna förutsättningar.

Boken delas ut kostnadsfritt vid femårskontroller på BVC men finns också att köpa på Adlibris.

Läs mer om boken Saga Sagor - Fiffiga kroppen och finurliga knoppen här.

Skänk bort utrustning ni inte behöver

Det finns flera sätt att skänka bort idrottsutrustning man inte längre behöver. Du kan till exempel skänka till en skola eller sätta upp lappar i din lokala matbutik. Vill ni skänka fritidsutrustning tar exempelvis Fritidsbanken emot detta. 

Alla familjer har olika förutsättningar. Genom att skänka bort idrottsutrustning, leksaker och kläder som ni inte längre behöver kan ni hjälpa andra att skapa bättre förutsättningar för hälsosamma aktivitet- och matvanor.

Besök Digifritids

För att stötta barn som av olika anledningar behöver en trygg och rolig plats att vända sig till har Rädda Barnen och Generation Pep tagit initiativ till ett digitalt fritids, Digifritids, med stöd av Radiohjälpen och Skandias stiftelse Idéer för livet. Det digitala fritidset ger barn möjlighet att lära sig olika saker, pyssla och vara kreativ, bli inspirerad till en aktiv fritid och få stöd av trygga vuxna. Digifritids är anpassat för barn i låg och mellanstadieåldern. Klicka här för att gå till www.digifritids.se.

Låt inte glasögon hindra lek och rörelse

I ett gemensamt initiativ mellan Generation Pep, Synsam och Essilor erbjuder Synsam barn mellan 5-12 år som har synfel ett par slipade aktivitetsglasögon som tål bus och lek helt utan kostnad. Besök din närmsta Synsambutik för mer information, eller läs mer om inititativet här.

Engagera din arbetsplats

Alla arbetsplatser jobbar inte direkt mot barn och unga, men det gör ingenting. Oavsett vad din arbetsplats arbetar för kan den göra en skillnad.

Genom att organisera aktiviteter på arbetsplatsen som uppmuntrar till rörelse, skapar ni förutsättningar för att goda vanor tas med hem. Genom att även visa att ni står bakom vår vision gör ni skillnad, för det är först när hela samhället tar sin del av ansvaret som vi når vårt mål. Här kan du läsa mer om vårt nätverk för företag, organisationer och myndigheter.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyra gånger per år skickar vi ut vårt nyhetsbrev fyllt med inspiration och det senaste inom vår organisation. Börja gärna prenumerera för hålla dig uppdaterad. Du hittar anmälningsformuläret längst ner på denna sida.