Kort beskrivning
Upplevelsefylld matsal med utbildande stationer: I den nya matsalen ville köket ha möjlighet att inspirera och utbilda sina matgäster. Därför finns nu till exempel ett matlabb, där elever bland annat får bekanta sig med nya råvaror.
Vårt mål: Väståkraskolan är en F-9 skola. Under sommaren 2020 gjordes köket om till ett tillagningskök och en helt ny matsal kom till. I vår nya måltidsmiljö ville vi utmana, inspirera och också se matsalen som ett klassrum. Vi ville jobba med att lära ut, göra barn nyfikna och låta livsmedel som är okända bli kända.
Bidragets syfte
Så gjorde vi: Vi skapade olika stationer i matsalen, som ger kökspersonalen ”klassrum” där de kan utbilda och inspirera sina matgäster. Två personer testar att äta med hörselkåpor.
På matlabbet hittar eleverna experiment, till exempel ägg i ättika, russinhiss eller apelsin som flyter i vatten. Där finns även möjlighet att lära sig mer och titta på frukt i säsong, olika svenska äpplen, de olika sädesslagen och en massa annat. Eleverna får även använda sig av förstoringsglas och ta en närmre titt på livsmedel, samt använda hörselkåpor av och på när de tuggar på något. Det finns en station där eleverna får använda luktsinnet. Det finns tio luktburkar med olika kryddor och ett facit som hänger bredvid. Det finns också fem burkar med livsmedel i som matgästerna får känna på för att få möjligheten att bli mer bekväm med. Livsmedel som eleverna känner igen tycker de automatisk mer om.
Vi odlar även hydroponiskt i matsalen, så att matgästerna får följa varje steg. För den som gillar att läsa eller gör arbete kring måltider finns böcker som går alldeles utmärkt att läsa och låna med sig hem. Eleverna möts också av vår stora och äventyrliga salladsbuffé, där de kan anta olika utmaningar. De kan även ha nära samtal med pedagog och smaka på dagens soppa som alltid är svinnsmart. Matlabb med olika äppelsorter som eleverna kan provsmaka.
Samarbeten: Vi samarbetar med Mat- och miljörådet, där våra elevambassadörer finns. All personal på skolan har en roll i matsalen och utanför. Måltidsavdelningen har satsat på kompetensutveckling för kökschefer som fått en omfattande utbildning i coachande förhållningssätt. Både ekonomibiträden och barnskötare i förskola och på fritidshem har fått utbildningar i måltidspedagogik och vi har nu sex stycken diplomerade måltidspedagoger, samt två utbildningsledare för måltidspedagogik, i kommunen vilket säkerställer vidare interna utbildningar. Vår rektor och personal är alltid med på ett hörn.
Resultat: Vi har fått en bättre kommunikation med våra matgäster, kökspersonalen blir förebilder och får utbilda matgästerna.
Vi gör följande kopplingar till läroplanen: Eleven har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling Eleven har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället Eleven kan göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning Eleven kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga (LGR22, kap 2:2). Genom att köket tillsammans med rektor utbildat pedagoger om schemalagd lunch har skolans personal nu en gemensam bild av hur skolmåltiden ska användas på rätt sätt.
Våra tankar framåt: Vi vill fortsätta engagera eleverna och göra matsalen till skolans hjärta – platsen där det händer saker. Det ska vara roligt och lärorikt att komma till matsalen och vi letar hela tiden efter inspiration till nya projekt.
Läs mer
Mattanken