Grundläggande fakta
Grundläggande fakta
Grunden i att skapa engagemang för hälsofrågor är att få bra koll på hur nuläget ser ut och varför ett aktivt arbete med hälsa faktiskt är viktigt. Därför försöker vi samla så mycket fakta som möjligt för att ni ska veta att ert arbete spelar stor roll, inte bara för det enskilda barnet utan också för hela Sveriges framtida folkhälsa. Ni är helt enkelt hälso-hjältar!
Är Sverige inte ett av världens mest hälsosamma länder?
Aldrig tidigare har så många svenskar tränat på gym, sprungit marathon eller tävlat i Ironman. Men trots den rådande träningsviljan så blir vi faktiskt allt mer stillasittande.
Dels handlar det om att det är en liten del av befolkningen som rör på sig mer, men framförallt handlar det om att vi inte längre är aktiva i vardagen. Vardagsrörelsen har helt enkelt minskat, både för vuxna och barn.
Visste ni exempelvis att både barn och vuxna sitter stilla i genomsnitt nio timmar av sin vakna tid? Fyraåringar i Sverige spenderar dessutom hälften av sin vakna tid stillasittandes och endast 30 procent av svenska fyraåringar kommer upp i de rekommenderade 60 minuterna av fysisk aktivitet per dag. .
De allra flesta av oss har en bild av att vi äter hälsosamt, och det kanske delvis stämmer, men många rapporter visar att såväl barn som vuxna äter exempelvis alldeles för lite grönsaker, frukt, bär och fullkornsprodukter varje dag. Tittar vi på fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor är det endast 14 procent av barn i Sverige som når de rekommendationer och råd som finns gällande mängden rörelse per dag och att äta tillräcligt med grönsaker, frukt, bär samt fisk och skaldjur..
Stillasittande och ohälsosamma matvanor kanske inte låter så skrämmande i sig, men dessa beteenden ökar risken för en rad sjukdomar så som hjärt-lungsjukdom, fetma, cancer, diabetes typ-2 och depression. Dessutom vet vi att andelen barn med fetma har femdubblats sedan 1990-talet.
Källor:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/
Berglind, D., et al., Levels and Patterns of Objectively Measured Physical Activity and Sedentary Time in FourYear-Old Swedish Children. J Phys Act Health, 2016: p. 1-23
Pep-rapporten 2020
Varför behöver vi arbeta med rörelse och hälsosam mat i förskolan?
Människan är skapt för att röra på sig och att äta den mat som gör att kroppen fungerar som bäst och får rätt typ av energi. Idag är det alldeles för få barn som lever hälsosamt, och vi vet dessutom att goda vanor grundläggs tidigt och här har förskolan en viktig roll att spela för att stötta barn i att få med sig goda vanor som håller i sig även senare i livet.
Forskning har också visat att fysisk aktivitet hos barn i förskoleålder har positiva effekter på barns fysiska, mentala och kognitiva hälsa. Dessutom minskar fysisk aktivitet och hälsosam mat risken för en rad kroniska sjukdomar.
Forskare har också sett att en ökning av fysisk aktivitet i förskolan med 30 minuter hade mycket positiva effekter på barns kroppssammansättning vilket är positivt för ett överviktspreventivt arbete.
Sammanfattningsvis så handlar ett aktivt hälsoarbete i förskolan om att grunda våra barn för livet. Att bygga friska och starka individer som har kunskap som underlättar att göra bra val.
Vi är övertygade om att vi i Sverige kan leva mer hälsosamt. Det är avgörande inte bara för vår egen hälsa utan för oss som samhälle. Vi tror att en viktig del i detta arbete är att fler får ökad medvetenhet om vikten av rörelse och hälsosamma matvanor och får kunskap om vad våra kroppar faktiskt behöver. Här är ni i förskolan helt avgörande. Vi vet att förskolan är en fantastisk kanal att både nå ut till barn, men också till föräldrar. Genom att ni inte bara aktivt börjar arbeta med rörelse och hälsosam mat, utan också berättar om varför så kan vi vara med och göra Sverige till ett hälsosammare land.
Stort tack för att ni är med och är hälso-hjältar för våra barn!
Källor:
Carson, V., et al., Systematic review of the relationships between physical activity and health indicators in the early years (0-4 years). BMC Public Health, 2017. 17(Suppl 5): p. 854.
Gray, C., et al., What Is the Relationship between Outdoor Time and Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Physical Fitness in Children? A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health, 2015. 12(6): p. 6455-74.)
Kreichauf, S., etal., Critical narrative review to identify educational strategies promoting physical activity in preschool. Obes Rev, 2012. 13 Suppl 1: p. 96-105.