08 mar 2024

Förskolor med fokus på rörelse som en naturlig del av förskoledagen

Vi har fått möjligheten att intervjua Charlotte Borghede som här nedan berättar om hur de jobbar med Pep Förskola samt hur de har gått webbutbildningen tillsammans på en av deras kompetensutvecklingsdagar.

Vill du kort berätta lite om er verksamhet?

Jag, Charlotte Borghede, arbetar som rektor för fyra förskolor i Katrineholm, från område Öst 2 (Påfågeln, Örnen, Mysak och Saltkråkan) och jag har tillsammans med mina pedagoger och försteförskollärare beslutat att fokus på rörelseglädje är ett av våra ställningstagande i vårt område då det ger barnen så mycket glädje och att vi utifrån forskning också vet att det ger så mycket positiva effekter till våra barn.

Vi arbetar med temat: Bokens värld fångar barnets intresse, utifrån fokusområden från vår läroplan. Detta tillsammans med rörelseglädje är grunden på mina förskolor.

Hur jobbar ni för att integrera rörelse som en naturlig del av förskoledagen?

När det gäller just rörelse så har vi fokuserat på de 12 grundrörelserna under en längre period. Vi har haft/har ett samarbete med idrottslärare från närliggande skola. Hon har föreläst för oss med mera. Hon såg att barnen som kom från förskolan bland annat hade svårt med kroppskontroll med mera och det var så vi började detta samarbete. Efter det så har vi arbetat vidare med rörelseglädje och grundrörelser på många olika sätt. Vi har även satsat på pedagogiskt material som är kopplat till rörelse och har nu aktivitetsvagnar fyllda med härligt material.

Nu i vår ska vi fortsätta kompetensutvecklas ännu mer med ytterligare en föreläsning genom ett företag i Sverige som satsar på rörelse och vi ska koppla teori till praktik. Denna gång blir det fokus på hur hjärnan agerar när vi rör på oss. Vi kommer att prata om ”gym” för barn och hur man kan träna med att göra rörelser om och om igen. Pedagogerna kommer att få prova på då det är av vikt att vi är bra förebilder för barnen. Vi kommer ev. att bjuda in vårdnadshavare att få ta del av denna föreläsning.

På måndagar och fredagar (när vi har mötesdagar) och tiden april – maj (när vi har utvecklingssamtal) så är det fokus på rörelse på gårdarna. Några avdelningar har även nu skapat rum inomhus för rörelse.

Framöver ska vi se över var barnen också kan få lugn och ro. Vi har barn som är många timmar på våra förskolor och vi behöver göra utrymme för barnen att kunna komma ifrån ibland och ta en paus. Har redan fått ett förslag från ett barn som vill att vi kallar dessa områden för, Take a break.

 

Finns det någon del från Pep Förskola som ni uppskattar i er verksamhet och kommer jobba med framöver?

Vi har ju redan börjat arbetet med vikten av grundrörelser och med rörelseglädje och efter att vi nu fått fortsatt kunskap kring vikten av rörelse så har vi fortsatt utveckla vårt arbete med rörelseglädje både inne och ute på förskolorna. Vi har ju även bokat in en ny föreläsning i mars kring detta område där det kommer att bli mycket fokus på praktiska övningar för pedagogerna som behöver vara bra förebilder. Ev kommer vi att bjuda in även vårdnadshavare till denna föreläsning.

Vi använder också oss av er hemsida och mina hälsoinspiratörer har inlogg för tips och idéer. Vi har boken Saga Sagor, fiffiga kroppen och finurliga knoppen, på alla förskolor. Vi håller på att göra ett eget årshjul där vi kommer att satsa på någon rörelseaktivitet varje månad.

Berätta lite mer om när ni gick Generation Peps webbutbildning?

De pedagoger (ca 45 stycken) som gick utbildningen kommer från alla fyra förskolor: Påfågeln, Örnen, Mysak och Saltkråkan i Katrineholm. Vi gick utbildningen tillsammans på en av våra kompetensutvecklingsdagar. Jag vet att många tyckte denna utbildning var bra då den tog upp områden som är mycket viktiga och vi hela tiden behöver uppdatera oss om vikten av fysisk aktivitet och hälsosam mat – barns hälsa. Några fick upp ögonen för vad skillnaden i levnadsvanor kan göra för barn och hur stort ansvar vårdnadshavare faktiskt har och vad som händer när vårdnadshavare inte har vare sig ekonomi eller kunskap om detta. Även förskolan är en stor del av ett barns uppväxt och vi ska vara ett komplement till hemmen och därför SKA dessa områden som togs upp vara en del av vår utbildning. Ju mer vi pratar om detta desto mer blir hälsa och rörelseglädje en naturlig del av vår vardag i förskolan.

Vad diskuterade ni efter webbutbildningen i er arbetsgrupp? Och finns det något ni redan har förändrat i er verksamhet?

Vi pratade mycket om att vi har barn från olika bakgrund och vad socioekonomiska faktorer betyder. Pedagogerna fick upp ögonen för till exempel att de har vårdnadshavare som är ensamstående och att vi kanske inte alltid kan begära lika mycket av dessa familjer. Vi pratade om extra kläder på vintern med mera och om vi på något vis kan stötta dessa familjer och/eller inte kräva att de alltid har de ”bästa” ytterkläderna för utelek eller flera ombyten. Vi pratade också om hur barn kan komma efter i till exempel sin läsutveckling då alla familjer inte tar sig tid att läsa för barnen, har kunskap om vikten av att läsa eller inte har råd att köpa böcker. Därför lånar vi idag ut böcker till familjer att läsa hemma.


Vi pratade även om vikten av bra mat och att alla familjer inte har råd med den mat som rekommenderas. Vi har därmed utökat våra fruktstunder till frukt- och grönsaksstunder. Vi har även ett samarbete med dietist som träffar våra hälsoinspiratörer så att vi kan utveckla vårt arbete med hälsosam mat och inspirera våra barn. Här har vi tankar om att bjuda in vårdnadshavare så att de kan få mer information kring detta ämne. Många pedagoger tyckte också det var intressant och roligt att få sitta i tvärgrupper och diskutera dilemman och frågor som kom upp under utbildningen. Det är av vikt att tillsammans reflektera och lära ihop.

 

Avslutningsvis…

Det sista jag vill tillägga är att vi har mycket fokus på rörelse och att må bra och att ni på Generation Pep är mycket bra för oss att använda oss av för att hålla i det som vi redan har påbörjat och att vi får fina tips och idéer från er närhelst vi behöver. Era aktiviteter kommer bland annat att ligga med i det årshjul som vi just nu håller på att ta fram i mitt område. Vi delar också ut den senaste Pep-Rapporten till alla förskolor i Öst 2 och den ska alltid finnas med när arbetslagen planerar sin undervisning.


Charlotte Borghede
Rektor
Örnen, Påfågeln, Mysak och Saltkråkans förskolor, Katrineholms kommun