Tillbaka till Inspriationsbanken

Skollunchen - en outnyttjad resurs

Kort beskrivning

Skolmåltiden kan utöver att ge energi och livsviktig näring, användas som ett pedagogiskt och praktiskt redskap för att ge barn kunskaper i och färdigheter för att främja en hälsosam och hållbar livsstil, men den utnyttjas ofta inte. Forskare vid Umeå Universitet och Örebro Universitet har på uppdrag av Livsmedelsverket sammanställt forskning och de goda effekter som en ämnesövergripande mat- och måltidsutbildning kan ge och hur viktig den är för att elever ska våga prova och äta upp hållbar och hälsosam mat.

Bidragets syfte

Det är centralt att barn redan från unga år får lära sig om matens betydelse för både den egna hälsan och för miljön och här spelar skolan en viktig roll. En bra skolmåltidsintegrerad mat- och måltidsutbildning förutsätter att det finns en samverkan mellan och en gemensam kunskapsbas hos pedagoger, skolledning och måltidspersonal, samt organisering och tydliga målsättningar genom styrdokument och reglering.

Som övergripande stöd kring hur skolan kan utforma måltider som främjar hälsa, miljö och lärande uppdateras nu Nationella riktlinjer för måltider i skolan samt ett riktat stöd till rektorer som Livsmedelsverket tar fram tillsammans med Skolverket.

Skollunchen - en outnyttjad resurs för att lära elever om mat, hälsa och hållbarhet.
Sociala, fysiska och pedagogiska aspekter av skolmåltiden
Betydelsen av skollunchens bidrag av näring och energi