Kort beskrivning
Sandbäcksskolan i Katrineholm är en kommunal skola med cirka 650 elever. På skolan arbetar sedan fem år tillbaka personal i F-klass-2:an med Medveten rörelseträning.
Medveten rörelseträning innebär att idrottsundervisningen genomsyras av grundrörelserna/grovmotoriken tillsammans med sinnesträning. Eller som Barnhälsovårdens "läroplan" skriver: Tidigare betraktade man barnets motoriska, perceptuella, kognitiva och emotionella förmågor som enskilda förmågor. Nu vet man att det är ett ömsesidigt förhållande där alla områden är beroende av och påverkar varandra (Rikshandboken).
Det har framarbetats en arbetsmodell för hur skolan arbetar utifrån SPSM:s illustration att arbeta med en tillgänglig lärmiljö. Där grunden tillgänglig lärmiljö sker i helklass, extra anpassningar på gruppnivå sker för elever i behov av stöd av olika slag (arbetsnamn: extra gympa) och särskilt stöd i 1-1 alternativt 1-2, 1-3. F-klass har en 40 minuters lektion, 1-2:an har två 40 minuters lektioner, extra gympan 20 min i 2-6:an och särskilt stöd 20-40 minuter/pass.
På skolan finns det en resursenhet för elever i behov av stöd som samarbetar med idrottslärarna. Samarbetet sker i form av materiel, aktiviteter i klassrummet men också genom ett kunskapsutbyte kring den fysiska utvecklingen med en av skolans idrottslärare.
Idrottsläraren är även utbildad speciallärare med den fysiska kroppens lärande i fokus. F-klass arbetar i klassrummet med fysiska grundläggande övningar och i 1-3:ans klassrum sker valda rörelseövningar med grund i F-klass övningar.
Arbetet leds av idrottslärare/specialläraren som även planerar samt väljer övningar som utmanar och utvecklar elevernas fysiska lärande. Idrottslärare/specialläraren har även ett samarbete med upptagningsområdets förskolor för att öka barnens grundläggande, fysiska förmågor och kvaliteter när de startar skolan.
Två viktiga utvecklingsområden är det vestibulära systemet och nackstabilitet. Det vestibulära systemet stimuleras med hjälp av lekar och aktiviteter där det snurras, rullas och gungas. Nackstabilitet som är bland det första det lilla barnet utvecklar, grundlägger mycket annan utveckling och tränas genom att vara på mage och rygg.
Bidragets syfte
Syftet med Medveten rörelseträning är att eleverna ska tillgängliggöra sig grundläggande förutsättningar med den fysiska kroppen som grundbult i ett livslångt perspektiv. Att eleverna ska kunna hantera, utveckla och utmana sin fysiska kropp som i sig innebär en förutsättning i de sociala aktiviteterna och i och med det må bra psykiskt. Flera av eleverna har dessa kvalitéer från start men långt ifrån alla. Utifrån ett demokratiskt perspektiv, Alla ska med!,visar arbetssättet Medveten rörelseträningen, satt i ett paket av rörelseglädje, på goda resultat.
Ladda ner
files arbetsmodell_idrott_och_h_lsa_sandb_cksskolan.pdf