Tillbaka till Inspriationsbanken

Kökslektioner får eleverna att äta mer grönsaker

Dackeskolan, Tingsryd / Tingsryds kommun

Kort beskrivning

Elever i årskurs fem på Dackeskolan i Tingsryd har två gånger per vecka schemalagda tvåtimmars-kökslektioner. Eleverna går ifrån ordinarie lektion två och två i anslutning till att skollunchen förbereds. Det innebär att i en klass med 24 elever är eleven bara frånvarande från ordinarie lektioner en gång på 12 veckor. Kökslektionerna leds av måltidspersonalen i skolköket. Under kökslektionerna får eleverna hjälpa till att skala, skiva och hacka grönsakerna till salladsbuffén som sedan ska serveras till alla elever på skolan. Grönsakerna som serveras kommer från lokala producenter, och klasserna har följt maten från jord till bord via odlarens facebook.

Initiativet kommer från måltidschefen i Tingsryd som har engagerat rektorer och kökschefer på skolorna i kommunen. På Dackeskolan har sedan idéerna förankrats med lärarna och de har varit delaktiga i att planera genomförandet. Genom kökslektionerna knyts praktisk erfarenhet samman med kunskap om hållbarhet, hälsosamma matvanor och måltidskultur. Genom att eleverna själva är delaktiga i att tillaga grönsakerna har intresset för att ta för sig från salladsbuffén också ökat.

På Dackeskolan är kökslektionerna schemalagda i årskurs fem, men ansvariga lärare bedömer att upplägget kan anpassas och vara lämpligt från ungefär årskurs 2 till 8.

En av lärarna som deltar i projektet vittnar om att kökslektionerna påverkat elevernas matvanor:

– Jag frågade om de äter mer grönsaker och då räckte alla upp handen. Det är jättekul att det ökat. Eleverna ”pushar” ofta sina kamrater att smaka av något som de tillagat och det har medfört att eleverna blivit modigare att smaka av fler och olika grönsaker. Ofta har de som varit i köket med sig något tillbaka till klassen, t ex grönkålschips eller morotsstavar vilket är populärt att smaska på under eftermiddagens lektioner. En stor vinst är också relationen med måltidspersonalen.  

Eleverna har svar på varför de äter mer grönsaker nu:

– För att vi hjälper till och gör den och då vet vi vad det är, säger en elev.

– Och för att det är obesprutat, berättar en annan.

Att projektet är framgångsrikt vittnar också det faktum att Dackeskolan flera gånger varit en av Sveriges tio bästa skolrestauranger i White Guide junior, samt att Tingsryd nominerats till Årets hållbara skolmatskommun 2018, om.

Bidragets syfte

  • Öka mängden grönsaker som eleverna får i sig
  • Öka eleverna intresse för och kunskap om maten de äter ur flera olika perspektiv, till exempel hållbarhet och hälsa genom att koppla praktiska inslag till innehållet i läroplanen
  • Få insikt om hur mat hanteras och hur ett skolkök fungerar.

White guide junior
Sveriges radio