Tillbaka till Inspriationsbanken

Friluftsdag i Judarnskogen

Rinkebyskolan / Stockholms län

Kort beskrivning

Under Rinkebyskolans friluftsdag i Judarnskogen den 5 oktober deltog hela skolan, ca 200 elever och alla anställda, där följande aktiviteter stod på schemat:

  • Orientering
  • Matlagning utomhus
  • Samarbets- och värderingsövningar.

Eleverna i årskurs 9 ledde alla samarbets- och värderingsövningar. En sådan friluftsdag med samma innehåll genomfördes även i april månad.

Bidragets syfte

Att främja friluftslivsaktiviteter. Ett av idrott och hälsas tre kunskapsområden i grundskolan är Friluftsliv och utevistelse. Detta kunskapsområde utgår från att naturen och utemiljön är en plats för fysiska aktiviteter, vila och rekreation. Genom undervisningen ska eleverna utveckla kunskaper om olika förutsättningar för och upplevelser av att vistas utomhus i olika väder vid olika årstider.

Det rekreativa värdet av att vistas i naturen förutsätter att man inte behöver oroa sig för att gå vilse. Nyttan med förmågan att orientera sig med hjälp av en karta handlar om säkerhet. Om eleverna kan orientera är risken liten att de går vilse och det ger dem möjlighet att våga ge sig ut i okända miljöer, såväl i storstäder som i naturen (Skolverket, 2011b). I kommentarmaterialet till nuvarande kursplan, Lgr 11, står det: Kunskap om hur man följer kartor och skisser är nödvändig för att eleverna ska kunna orientera sig i olika miljöer. Miljöerna som de ska kunna orientera sig i kan vara allt från ett köpcentrum till skogar och ängar. Kursplanen har därför valt att använda det övergripande begreppet ”att orientera” istället för orientering, som för tankarna till sporten orientering. Kunskaperna om hur man orienterar kommer förstås även till användning i sporten orientering. (Skolverket, 2011b, s. 16)

Ladda ner

ht_18__brev_hem__judarnskogen__friluftsliv_i_skol_r_7__8_och_9_..._alla.docx
ht_18__friluftsdag_i_judarskogen__arbetsindelning.docx
ht_18__samarbets_vningar__friluftsdag_i_judarnskogen___vningar.docx