Kort beskrivning
Bygg er lärmiljö på ett sätt som främjar och bjuder in till rörelse och aktivitet!
Det är ju inte alltid möjligt att gå ut och springa. Barn har spring i benen och genom att alltid ha tillgång till ytor att röra sig på så skapas en lugnare och mer harmonisk omgivning, anpassad efter barnens behov av aktivitet.
På vår förskola låter vi rörelsen och lekfullheten kopplas ihop med träning av våra motoriska färdigheter genom att tex:
- Ha mjuka underlag i närheten av olika höjder. Där bjuds det lilla barnet in till att öva på att gå i trappor och hoppa från höjder på ett säkert sätt. Barnen bygger upp tilliten till den egna förmågan och genom det ostadiga underlaget övar de även upp sin balans.
- Att ha ett tillåtande förhållningssätt kan man enkelt bygga hinderbanor som går att variera till det oändliga. Att ha stabila möbler i olika höjder som barnen får och kan klättra på gör att de utmanas motoriskt. Laborera med mjuka golv (t.ex. madrasser eller andra mjuka mattor) och skapa ytor, rum ämnade för rörelse.
- Tips på bra och rörelsefrämjande material: bollar, tillgång till högtalare och projektor (rörelseprogram, musik att dansa till, musik som uppmuntrar till olika rörelser, digitala dans- och yogalärare), sjalar att dansa med, ärtpåsar, korgar att kasta bollar/ärtpåsar i, kuddar/stora mjuka ”byggklossar”, pallar/små stolar, tejp till att göra balanslinjer på golvet, gymnastikbänk, stabila satsbord, små mattor (t.ex. badrumsmattor) att lägga ut för att leka ”inte nudda mark”.
Lycka till!
Bidragets syfte
Genom att skapa lärmiljöer som bjuder in och lockar barnen till rörelse och aktivitet främjar och utmanar det barnens motoriska utveckling samt bygger grunden till en hälsosam och aktiv livsstil.