Kort beskrivning
Korpadalsskolan i Karlshamn är en F–6-skola som har jobbat mycket med att sätta fysisk aktivitet på schemat och väva in rörelse som en naturlig del av undervisningen. De har även arbetat länge med Generation Peps metodstöd Pep Skola. Skolans rektor nappade direkt på idén att låta eleverna läsa Hjärnstark junior och bära SCRIINs aktivitetsmätare.
– Eleverna blir extra engagerade när det kommer något nytt och spännande som bryter av den traditionella undervisningen, säger lärare i åk 4.
Nyfiken läsning och bra diskussioner
– Vi har läst boken tillsammans i klassen för att kunna stanna och förklara och fundera. Eleverna har varit väldigt nyfikna och intresserade och vi har haft jättebra diskussioner. Vi tog till exempel en rörelsepaus precis efter att vi läst om dopamin, och då fick eleverna känna hur nivåerna ökade. Det blev verkligen klockrent – alla förstod precis vad som händer i hjärnan när man har rört på sig!
– Vi har tagit fram arbetsblad med läsförståelsefrågor som eleverna har jobbat med i smågrupper. De har också, utifrån vad de har lärt sig, skapat affischer i ett digitalt verktyg, till exempel "Höj pulsen och må bättre".
Smart kombo med SCRIINs aktivitetsmätare
Under projektet har alla elever burit SCRIINs aktivitetsmätare i skolan. Det har varit väldigt uppskattat.
– Aktivitetsmätarna peppar eleverna att röra sig och tillsammans med boken blir allt väldigt konkret – både teori och praktik, berättar läraren i åk 4.
Rörelsedata från alla mätarna samlas automatiskt till ett webbverktyg. I verktyget kan man se statistik över elevernas rörelse på gruppnivå. Hen fortsätter:
– Vi ville undersöka effekten av boken lite mer vetenskapligt! Två grupper har läst boken och burit mätare, men en grupp har bara haft mätarna. Så det blir spännande att se resultatet!
Korpadalsskolan kommer att fortsätta med konceptet. Näst ut på tur är årskurs 6. Alla årskurser på mellanstadiet ska få prova, och man planerar också att köra projektet på lågstadiet.
Bidragets syfte
Läs mer
Korpadalsskolans hemsida