Kort beskrivning
Vi använder vår PEP-rörelsebana på lite olika sätt, t.ex. på vår PEP-dag hade vi delat upp den i två stationer, den ena var för de yngre eleverna med kortare avstånd och den andra med längre avstånd så den skulle passa de äldre eleverna på skolan. Vi använder oftast banan utomhus på rasterna tillsammans med musik. Ibland i leken "hela havet stormar" och ibland som en längre bana som eleverna ska hinna ta sig igenom innan musiken pausas, såsom "Dansstopp". Rörelsebanan har vi klistrat fast på plyfaskivor så att de inte ska halka runt när eleverna hoppar från den ena till den andra. Vi har även använt andra halvan i matsalen, så varje dag när eleverna lämnar matsalen gör de det via rörelsebanan vi har klistrad på golvet i matsalen.
Bidragets syfte
Syftet är att eleverna ska ha möjlighet till olika rörelseaktiviteter på rasterna som kan kombineras med eller utan musik. Varför vi satte frukterna och grönsakerna på plyfaskivor var för att vi ville ha möjligheten att kunna flytta rörelsebanan till olika platser på skolgården samt att vi kan variera den med avstånden. Syftet med rörelsebanan i matsalen är att vi vill att eleverna lämnar matsalen men glada och lätta skutt och att de känner sig mätta och belåtna när de lämnar ifrån sig sin tallrik med diverse saker, den är dock ej flyttbar.
Ladda ner
files vasaskolan_-_pep-r_relsebana.pdf