Kort beskrivning

Skolor som börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma igång. Med verktyget hoppas vi kunna bidra med lösningar på de vanligaste problemen, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla.

Genom Frukosteffekten får skolor en skräddarsydd guide för att börja servera frukost utifrån sina olika förutsättningar. Kolla in verktyget och tipsa ditt barns skola!

 

Utvecklat tillsammans med Generation Pep och Rädda Barnen


Rädda Barnen och Generation Pep har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter av att arbeta med barn och ungdomars hälsa och välmående.

Rädda Barnen pekar ut skolfrukost som en av fyra konkreta insatser som kan bidra till att hjälpa de mest sårbara barnfamiljerna. I årets barnfattigdomsrapport, som ges ut av bland annat Rädda Barnen, uppger nästan varannan ensamstående förälder och var tredje sammanboende förälder med lägre inkomst att de inte har haft råd att köpa näringsriktig mat varje dag i veckan vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna.

I Generation Peps rapport 2023 uppgav hälften av tonåringarna att de inte ätit frukost under veckans alla dagar och 11 procent av dem svarade att de inte ätit frukost alls. Undersökningen visar också på skillnader i frukostvanor kopplat till inkomstnivå. Barn i familjer med högre inkomster äter i större utsträckning frukost alla dagar, jämfört med barn i familjer med lägre inkomster.

I arbetet med Pep skola ger Generation Pep skolor stöd till att införa mer fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor under skoldagen. Vår förhoppning är att Frukosteffekten kan bidra till att fler skolor erbjuder frukost, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Bidragets syfte

Allt fler barn och unga börjar skoldagen på tom mage. Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning av skolbarns hälsovanor har andelen elever som äter frukost minskat i alla åldersgrupper sedan början av 2000-talet.

På vissa skolor har man infört frukostservering för att elever som inte ätit ska få i sig något nyttigt. Nu vill Arla, Generation Pep och Rädda Baren bidra till att fler skolor ska servera frukost.

Vi på Arla har arbetat med skolfrukost i många år. De skolor som börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma igång. Nu har vi tagit fram ett digitalt verktyg för att hjälpa dem, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla.

Genom ”Frukosteffekten” får varje skola en skräddarsydd guide för att börja servera frukost utifrån sina egna förutsättningar. Verktyget bygger på Arlas mångåriga erfarenhet av att arbeta med skolfrukost, samt på undersökningar och intervjuer med rektorer och annan skolpersonal.

Vi hoppas kunna ge lösningar på de vanligaste problemen för skolor som vill komma igång, säger Elin Boll.

Från och med i dag kan skolor runtom i landet skapa sin skräddarsydda guide. I guiden får skolorna, utöver kunskap och exempel, även tillgång till elevundersökningar och informationsmaterial. Det digitala verktyget kommer att byggas ut och vidareutvecklas allt eftersom, baserat på skolornas behov och önskemål.

Förhoppningen är att Frukosteffekten ska bidra till att fler skolor börjar servera frukost och att fler elever på så sätt får en bättre start på dagen.

Testa Frukosteffekten här!

Läs mer på Frukosteffekten