31 maj 2021

Fredsborgskolan, F-9, är en certifierad Generation Pep Skola

Fredsborgsskolan i Österåker är den sjätte och sista certifierade Generation Pep skolan 2021. I intervjun med Irene Planefjord, rektor på Fredsborgsskolan, får vi bland annat veta mer om skolans temaveckor och andra aktiviteter de genomfört under skoltid.

Grattis till er certifiering! Hur kommer ni fira denna utmärkelse?

Vi är så glada över att ha blivit en certifierad Generation Pep Skola! För att fira anordnade vi en aktivitetsdag den 28:e maj och det blev en rolig dag med tema BÄST I TEST. Då vi arbetar mycket med äventyrspedagogik hos oss och TV programmet Bäst i test är mycket poppis hos våra elever utgick temadagen från det. Eleverna fick gå runt på olika stationer och genomföra olika test för att helt enkelt ta reda på om vi, i och med certifieringen, verkligen är Bäst i Test. Stationerna innehöll både kluriga, roliga och kreativa uppdrag som eleverna var tvungna att genomföra tillsammans för att lyckas. I slutet av dagen korades alla till vinnare och vi konstaterade att: Vi är bäst i test! Avslutningen på dagen blev också en hejdundrande fest på scen, förstås på ett coronasäkert sätt, och vissa klasser fick vara med live och andra via länk i klassrummet. Under firandet hissade vi även flaggan och passade på att inviga vår nya fina skolbyggnad.

 

För att fira anordnade Fredsborgskolan en aktivitetsdag.

Hur har ni arbetat med fysisk aktivitet och hälsosamma kostvanor för att ta er dit ni är idag?

Vi har arbetat med Hälsa & Rörelse som profil för skolan sedan skolan startade 2008. Under dessa år har vi testat alla möjliga olika varianter för hur våra elever och personal bäst kan inspireras till rörelse och goda matvanor. Några exempel på aktiviteter vi infört under skoldagarna är morgonpuls, ”fredagsfys innan fredagsmys”, olika former av rastaktiviteter, brain-breaks, personalfys och hälsoråd. Rastaktiviteter har vi provat i olika koncept där vi startade med en rastansvarig men nu har gått över till något som vi kallar ”äppelpatrullen” – ett gäng motiverade elever som anordnar rastaktiviteter. Vi har en tydlig plan för vilka aktiviteter vi ska satsa på under läsåret och efteråt utvärderar vi noga hur det gått, vilka aktiviteter som får leva kvar och vilka som behöver utvecklas vidare.

Under uppstarten av höst- och vårterminerna har vi även profilveckor. Innehållet i veckorna varierar, men det är alltid kopplat till hälsa och rörelse. Under Hälsoveckan denna vår arbetade vi bland annat med kostvanor, sockerskola och KRAV-märkning. Vår skolkock är också involverad i detta arbete och nu senast fick eleverna en förevisning av kökets nya mjölkvarn.

 

Elever samlade ute på skolgården.

Vilka positiva effekter har det givit er skola att jobba systematiskt med frågor om fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor?

Utöver alla goda effekter som forskning påvisar ser vi gladare och piggare elever och personal som orkar mer och som förstår sambandet mellan fysisk aktivitet, hälsosamma matvanor, inlärning och utveckling. En av de stora vinsterna vi ser är också att vi skapat en otrolig vi-känsla genom de aktiviteter och projekt vi genomfört, både hos elever och hos personal. Att jobba hälsofrämjande innefattar så mycket. Genom den fysiska aktiviteten lär vi oss också om varandra. Vi lär känna nya kompisar och vi lär oss att lyckas och misslyckas. Vi gör helt enkelt arbetet tillsammans.

Vad har certifieringen betytt för er?

Supermycket! Det är ett ”kvitto” på att vi gör rätt och att vi tänkte rätt redan för 13 år sedan när vi valde inriktning för skolan. Certifieringen ger oss legitimitet i vår profil och vi är väldigt stolta över att ha fått utmärkelsen.

Har ni något tips till andra skolor som vill bli certifierade?

Bara börja! Börja hellre smått än att gå på allt på en gång. Något är bättre än inget! Våga testa något nytt, utvärdera, finslipa, var ödmjuk och släpp saker som inte fungerar. Bygg en kultur på skolan där alla är med på tåget och förstår varför man gör det man gör. Nu har vi en personal som ansvarar för profilen. Detta gör att vi kan ha bättre koll att det blir som vi vill, att alla får samma info och samma förutsättningar. Vad man än ska utveckla krävs det att någon inspirerar, servar och delar goda exempel för att alla ska känna sig motiverade att testa nya arbetsmetoder. Involvera också elever och skapa delaktighet. Fundera och reflektera över frågorna: Vad vill vi, vad gör vi, hur ska vi dit?