Frukosteffekten

Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.  

Allt fler barn och unga börjar skoldagen på tom mage. Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning av skolbarns hälsovanor har andelen elever som äter frukost minskat i alla åldersgrupper sedan början av 2000-talet.  

På vissa skolor har man infört frukostservering för att elever som inte ätit ska få i sig något nyttigt. Nu vill Arla, Generation Pep och Rädda Baren bidra till att fler skolor ska servera frukost. 

– Vi på Arla har arbetat med skolfrukost i många år. De skolor som börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma igång. Nu har vi tagit fram ett digitalt verktyg för att hjälpa dem, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla. 

Genom ”Frukosteffekten” får varje skola en skräddarsydd guide för att börja servera frukost utifrån sina egna förutsättningar. Verktyget bygger på Arlas mångåriga erfarenhet av att arbeta med skolfrukost, samt på undersökningar och intervjuer med rektorer och annan skolpersonal. Rädda Barnen och Generation Pep har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter av frukost och hälsosamma matvanor. 

I Generation Peps rapport 2023 uppgav hälften av tonåringarna att de inte ätit frukost under veckans alla dagar och 11 procent av dem svarade att de inte ätit frukost alls. Undersökningen visar också på skillnader i frukostvanor kopplat till inkomstnivå. Barn i familjer med högre inkomster äter i större utsträckning frukost alla dagar, jämfört med barn i familjer med lägre inkomster. 

Skolor runtom i landet kan skapa sin skräddarsydda guide. I guiden får skolorna, utöver kunskap och exempel, även tillgång till elevundersökningar och informationsmaterial. Det digitala verktyget kommer framöver att byggas ut och vidareutvecklas baserat på skolornas behov och önskemål.  

Förhoppningen är att Frukosteffekten ska bidra till att fler skolor börjar servera frukost och att fler elever på så sätt får en bättre start på dagen. 

Länk till guiden 

Aktörer bakom

Arla

Rädda Barnen

Generation Pep