Axfood
Axfood har som mål att till 2030 skapa ett friskare Sverige. Genom att öka kunskapen och underlätta hälsosamma val vill Axfood bidra till en bättre folkhälsa och goda matvanor för alla.
Det långsiktiga samarbete som Axfood och Generation Pep ingick år 2023 innebär att organisationerna tillsammans ska sprida information om, underlätta för och genomföra aktiviteter som får barn och unga att göra mer hälsosamma val – och därmed leva ett nyttigare, längre och hälsosammare liv.
Samarbetet kommer att sätta sin prägel inom olika delar av Axfoodfamiljen och koncernens verksamheter. Axfood blir genom samarbetet ”founding partner” till Generation Pep. Samarbetet inleddes den 1 januari 2023 och sträcker sig till och med utgången av 2025.
Nöt och grönt – en 50/50 färs med grönsaker!
Nöt och grönt är en färs som består av 50 % grönsaker och 50 % nötfärs. Du kan äta lasagne, köttfärssås eller tacos och ändå få i dig en bra mängd grönsaker. Färsen är framtagen av Dagab inom Axfood koncernen i samarbete med Generation Pep.
Vi vet att en majoritet av barn behöver få sig mer frukt och grönt, men att det ibland kan vara svårt som förälder. Därför är vi glada över att vi tillsammans med Dagab har tagit fram den här produkten, som dessutom är billigare än den ordinarie nötfärsen.
Läs mer om initiativet på Garants hemsida.
Livet enligt Kolof
Kolof är ett initiativ av Garant inom ramen för Axfood och dess roll som founding partner till Generation Pep. Kolof finns på Garants mjölk-, fil- och yoghurtpaket under 2024 med målet att fler vågar testa nya saker och hittar rörelseglädje.
Läs mer och se Kolofs tips på sidan Livet enligt Kolof.
Middagspepp med Middagsfrid
Middagsfrid skapade i samarbete med Generation Pep mini-serien “Middagspepp!” för att inspirera föräldrar till att introducera mer grönt på tallriken.
I “Middagspepp!”, en mini-serie på sociala medier och middagsfrid.se, utmanades Middagsfrids kockar, tillsammans med kända föräldrar, att laga god och hälsosam mat till en stentuff barnjury. Barnen fick bestämma kriterierna och därefter bedöma deltagarnas prestationer efter att ha provsmakat rätterna. Precis som i hemmaköket är det fullt av spännande utmaningar för föräldrarna!
Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet som Axfood och Generation Pep ingick 2023 och som syftar till att gemensamt bidra till att få barn och unga att göra mer hälsosamma val – och därmed leva ett nyttigare, längre och hälsosammare liv.
Aktörer bakom
Axfood
Dagab
Middagsfrid
Generation Pep