Pep Park

En Pep Park ger barn och vuxna förutsättningar till lek, rörelse och vardagsmotion tillsammans. Syftet med verktyget Pep Park är att inspirera till och öka kunskapen om hur en lekmiljö skapas för att stimulera till rörelseglädje.

Pep Park

Verktyget Pep Park är till för kommuner, fastighetsbolag, föreningar och andra samhällsaktörer som vill bidra till barns och ungas hälsa genom skapandet av fler platser som främjar rörelse och att ha roligt tillsammans över generationsgränser.

På denna sida hittar du:

  • Information om verktyget Pep Park 
  • Kriterier och hur det går till att bli en Pep Park 
  • Hjälp att skapa attraktiva lekmiljöer 
  • Inspiration från andra parker runt om i landet 

Verktyget Pep Park

Generation Pep vill skapa förutsättningar för alla barn och unga leva ett aktivt och hälsosamt liv​. Studier visar att utomhusvistelse generellt ger en ökad fysisk aktivitet hos barn Pagels P, Raustorp A, De Leon AP, Martensson F, Kylin M, Boldemann C. Puggina A, Aleksovska K, Buck C, Burns C, Cardon G, Carlin A, et al. Raustorp A, Pagels P, Boldemann C, Dal H, Mårtensson F. och att tillgången till lekplatser och öppna ytor ökar möjligheten att vara aktiv Weimann H, Bjork J, Rylander L, Bergman P, Eiben G.. Att skapa attraktiva och tillgängliga lekmiljöer som stimulerar till rörelseglädje är därför ett sätt att ge förutsättningar för en jämlik hälsa.  

Pep Park är ett verktyg framtaget för att uppmuntra till skapandet av inkluderande och inbjudande utomhusmiljöer med fokus på lek, rörelse och vardagsmotion för alla oavsett ålder, förutsättningar och behov.

Verktyget kan användas för att skapa eller upprusta alla typer av aktivitetsmiljöer - en lekpark eller skogsdunge kan bli en Pep Park så väl som en gård vid en skola eller ett bostadshus. Verktyget kan appliceras på både nybyggda och befintliga parker. 

Det viktiga är dock inte att det är just en Pep Park som tas fram utan att det faktiskt skapas platser där barn och unga ges möjlighet att röra på sig. Alla är därför välkomna att inspireras av exempel, tips och kriterier ur verktyget Pep Park.  

Alla godkända Pep Parker inkluderas på sidan Pep Parker i Sverige och fungerar därigenom som inspiration för andra.

Att bli en Pep Park

För att bli en Pep Park behöver platsen uppfylla de kriterier som finns till höger och godkännas av oss på Generation Pep. Kriterierna bedömer Pep Parkens kvalitet ur olika perspektiv. Nedan hittar du ett formulär att fylla i och skicka in till oss som underlag för vår bedömning. Saknar vi information eller upplever att något kriterium inte uppfylls tar vi kontakt och det finns då möjlighet att göra kompletteringar. Eftersom en Pep Park kan se ut på många olika sätt sker en bedömning som tar hänsyn till de lokala förutsättningarna.  

När din ansökan godkänts får du tillgång till material som hjälper dig att färdigställa och kommunicera att parken är en Pep Park:

- Underlag för kunskapselement och logga att använda på hemsidan och skyltar

- Utkast på pressmeddelande

- Guide och tips för invigning 

Vi ser positivt på att kalla parken för Pep Park men det är inget krav och upp till ägare av parken att bestämma namnet och besluta om ni vill använda er av kunskapselement i er park. När parken är färdigställd kommer den att publiceras med bild och adress på vår hemsida.  

Vill du ha vägledning eller har frågor är du varmt välkommen att kontakta hannah@generationpep.se

Skicka gärna in din ansökan längst ned på sidan via formuläret!

Hjälp att skapa attraktiva lekmiljöer

Här har vi samlat tips och länkar för att ge dig förutsättningar att skapa en härlig och inbjudande lekmiljö som stimulerar till rörelseglädje. Det spelar ingen roll om det handlar om att förvandla en asfalterad parkering till lekplats, skolgård till aktivitetsyta för tonåringar eller ett skogsparti till ett leklandskap – välkommen att inspireras och ta del av tipsen nedan.

Planering och utformning

Boverket har många bra tips att ta del av i planeringsfasen här.

Boverkets vägledning "Gör plats för barn och unga!" är främst framtagen för planering, utformning och förvaltning av skolors och förskolors utemiljöer men där mycket går att applicera även på andra utemiljöer, läs mer här.

Vill du ha praktisk stöttning i utformandet utifrån kriterierna – t ex hur du på bästa sätt kan involvera unga eller hur du gör din park tillgänglig för alla? Ta del av kostnadsfri coaching via X2 Architects. Läs mer här

Utgå från lekvärden i planeringen för att höja kvaliteten på lekmiljön. I skriften Lek på riktigt får du kunskap om lekens betydelse och hjälpsamma checklistor vid planering och utformning av lekmiljöer. Framtagen av Örebro kommun som en del av Vinnovaprojektet Digifys. Läs mer här.

Folkhälsomyndigheten lyfter vikten av gröna miljöer för barns hälsa i kunskapsunderlaget: Grönskans kvaliteter och barns hälsa. Läs mer här.

För dig som vill skapa naturlika gröna leklandskap rekommenderas vägledningen skriften Lekotoper, framtagen av Örebro kommun och Urbio som en del av Vinnovaprojektet Hållbara lekmiljöer i staden. Läs mer här.

Urbio har i en jämförande studie tittat på kostnader, lekvärden, ekosystemtjänster och klimatavtryck mellan olika typer av lekmiljöer. Ta del av denna här.

Involvera barn och unga

Boverkets vägledning om barns rättigheter och delaktighet för ett barnvänligt samhällsbyggande, läs mer här.

Metoder för att anordna dialog med unga och få in ungas perspektiv, läs mer här.

Gatulabbas metodbank för hur barn och unga kan inkluderas i stadsplanering, läs mer här.

Lekplatser byggs ofta med ett vuxenperspektiv. Barnboken Gropen av Emma Adbåge beskriver på ett lekfullt sätt barnens perspektiv. Läs den gärna!

Finansiering

Många goda idéer men ingen finansiering? På KOMPANs hemsida finns många bra tips runt att söka bidrag för att skapa din lekmiljö. 

Pep-parker i Sverige

Se alla Pep-parker i Sverige

SKICKA IN DIN ANSÖKAN

Gatunamn och ort.
Här laddar du upp bilder och ritningar på parken. Det går också bra att ladda upp annan typ av information som kan behövas för vår bedömning, t ex dokumentation om involvering och dialog med barn. Saknar vi något, hör vi av oss.