15 jun 2020

Fritidsbanken och Generation Pep lanserar en nyttig ”glassbil”

Generation Pep och Fritidsbanken står tillsammans bakom den nya satsningen Fritidsbanken Pep Up, en mobil fritidsbank där barn och unga, och även vuxna, kan låna utrustning för att testa på olika fritidsaktiviteter. Inspirationen kommer från glassbilen, och precis som glassbilen kommer även Pep Up-bilarna ha sin signaturmelodi, men istället för glass, bjuds det på rörelsefest!

På uppdrag av Generation Pep genomförde Sifo nyligen en undersökning, där 1 av 3 föräldrar uppgav att deras barn var mindre fysiskt aktiva nu än innan Coronakrisen slog till och restriktioner infördes. Samtidigt vet vi också att barn är som mest fysiskt aktiva då de går i skolan. Under lov, så som nu, brukar stillasittandet öka. För att uppmuntra till ökad rörelse har därför Generation Pep och Fritidsbanken gått ihop och startar nu i sommar konceptet Fritidsbanken Pep Up!

- Vi vet att vi den senaste tiden varit en utmaning för hela vårt samhälle. Många verksamheter har fått ställa om för att möta nya utmaningar och så även våra. Genom det här samarbetet med Fritidsbanken kan vi se till att fler barn och unga inspireras och får ökad möjlighet att gratis låna utrustning för att testa på nya aktiviteter. Samtidigt som vi kan säkerställa att det sker på ett tryggt sätt då det sker utomhus, säger Carolina Klüft verksamhetschef på Generation Pep.

På 20 orter, från Boden till Trelleborg och Visby till Öckerö kommer barn och unga i hela Sverige få möjlighet att inspireras till rörelseglädje när de hör den peppiga signaturmelodin från FUNtasiFabriken, som kommer spelas när Fritidsbanken Pep Up rullar in.

I form av skåpbilar fyllda med utrustning blir nu några av landets Fritidsbanker mobila och kommer att resa runt för att sprida rörelseglädje till så många barn och unga som möjligt. Precis som på vanliga fritidsbanker kan alla låna utrustning gratis och där igenom få möjlighet att prova en rad aktiviteter, allt från fotboll och basket till inlines och skateboard.

- Vi ser verkligen fram emot att möta våra låntagare tillsammans med Generation Pep. Med den här satsningen vill vi visa att det är enkelt och roligt att röra sig. Vi kommer ut med ett smörgåsbord av utrustning och sen är det bara att testa vad man känner för, säger David Mathiasson, verksamhetsledare på Fritidsbanken.

Följande orter kommer få besök av Fritidsbanken Pep-Up i sommar

För exakta datum och plats; besök respektive Fritidsbanks Facebooksida.

  • Eslöv
  • Sundsvall
  • Sandviken
  • Öckerö
  • Strängnäs
  • Bollnäs
  • Örebro
  • Umeå
  • Fagersta
  • Eskilstuna
  • Smedjebacken
  • Norrköping
  • Jönköping
  • Trelleborg
  • Karlstad
  • Filipstad
  • Ale
  • Visby och Klintehamn
  • Munkfors
  • Östra Göinge

För ytterligare information, kontakta:

Generation Pep Emma Blomdahl Wahlberg, kommunikationsansvarig, 070-64 94 690, emma@generationpep.se

Fritidsbanken Henric Byström, varumärkes- och kommunikationsansvarig Fritidsbanken, 0735-14 07 35, henric@fritidsbanken.se

Fritidsbanken är en ideell förening som samlar in sport- och friluftsutrustning som inte längre används och lånar ut den gratis, precis som ett bibliotek. Syftet är att öka den fysiska aktiviteten i alla åldrar och samtidigt minska klimatpåverkan genom återanvändning. Fritidsbanken är flerfaldigt prisbelönad och finns på 97 platser i landet, från Kiruna till Trelleborg. Läs mer på www.fritidsbanken.se