12 nov 2021

Skapaskolan blev Årets Pep Skola i White Guide Junior

I förra veckan korades årets vinnare i White Guide Junior. I kategorin Årets Pep Skola som är ett samarbete mellan oss på Generation Pep och White Guide Junior utsågs Skapaskolan i Huddinge till årets vinnare. Vi pratade lite med rektor Fredrik Plahn precis efter att prisutdelningen ägt rum för att höra mer om skolans arbete.

Hur känns det att ha blivit utsedd till Årets Pep Skola i White Guide Junior 2021?

Utmärkelser är alltid roligt och speciellt när det handlar om barnens hälsa som vi från första dagen skolan startades har försökt att prioritera. 

Hur har er skola arbetat för att stärka ert arbete kring hälsosam kost?

Det var först när vi 2019 flyttade in i våra nya lokaler med ett eget tillagningskök som vi kunder ta klivet till att säkerställa en mer varierad och hälsosam kost. Från dag ett så började vi ha fokus på vegetarisk, varierad, lokal och ekologisk kost. Vi ser det som utmanande att ställa om i samhället som stort till en mer hållbar kost då många vanor och mönster är invanda. Förändring tar tid och det viktigaste för oss är att försöka hitta en dialog med eleverna samtidigt som vi inte viker av från vår målsättning med klimatsmart och hälsosam kost. 

Hur jobbar ni med fysisk aktivitet på skolan?

Vi vet hur mycket rörelse gör för både den mentala och fysiska hälsan. Man orkar mer och mår bättre och därför har vi daglig rörelse på schemat med tex promenader eller tabatapass för att höja pulsen. För att eleverna ska ha aktiva raster så leder våra elever (skapaledare) rastaktiviteter för andra elever. Vi prioriterar även idrotts och friluftsdagar samt uppmuntrar de som kan att gå eller cykla till skolan.   

Vilken roll har verktyget Pep Skola haft i ert arbete med kost och fysisk aktivitet?

Vi är en ganska ny Pep-skola och vårt koncept fanns sedan innan. Det som är bra med att tillhöra Generation Pep Skola är att man får någon annans ögon på det man gör och att man ser till att det man säger att man ska göra blir av. 

Hur kommer ni arbeta nu för att fortsätta ert arbete?

På den inslagna vägen med utmaningen att få de elever som är äldre att röra på sig också även när det inte är daglig rörelse.