08 maj 2018

Aktivitetsfestivalen Street Pep lanseras i Enskededalen

Den 11- 15 juni anländer aktivitetsfestivalen Street Pep till Dalenparken i Enskededalen. En festival för unga arrangerad av Fryshuset och Generation Pep där deltagarna har en palett av fysiska aktiviteter att testa och förhoppningsvis fastna för.

Fysisk aktivitet har en positiv effekt för ungas välbefinnande, och det finns få sammanhang som idag har lika goda förutsättningar att spela en avgörande roll för ungas inkludering i samhället. Men förutsättningarna för att hitta en fysisk aktivitet som passar en ser olika ut beroende på var man bor. Därför lanseras nu Street Pep, en kostnadsfri och mobil aktivitetsfestival, i syfte att skapa bättre förutsättningar för barn och unga att hitta sin passion inom ramen för fysisk aktivitet.

”Hälsa är inte jämlik idag utan beror till stor del på vilka förhållanden man växer upp i. Vi arbetar därför för att alla barn och unga ska ha samma möjligheter till en aktiv fritid och hälsosamma matvanor. Vi hoppas att Street Pep kan vara en modell för att åstadkomma långsiktig förändring och vår målsättning är att så småningom kunna rulla ut Street Pep nationellt”, säger Lenka Prokopec Karlberg, partneransvarig på Generation Pep.

Den 11-15 juni rullar den mobila aktivitetsfestivalen in i Dalenparken, Enskede, i form av en specialutrustad lastbil med trailer framtagen av Volvo Group. Veckan därpå, 18-21 juni, anländer den till Högdalen, där lastbilen intar området runt Skateparken.

”Låga trösklar och hög pepp är nyckeln till framgång, och med Street Pep vill vi låta unga testa på roliga, lättillgängliga aktiviteter och ge dem möjlighet att hitta just sin passion och sina intressen” säger Magnus Gyllenberg, projektledare för Street Pep och anställd på Fryshuset.

Mångsidigt aktivitetspepp

Under festivaldagarna kommer besökarna få pröva på ett flertal olika streetsporter och aktiviteter som redan har låga trösklar, såsom streetbasket och pannafotboll, men också kulturella aktiviteter såsom musik, dans och socialt engagemang. På plats kommer även Backasysterskapet att vara, då unga tjejer är en viktig målgrupp eftersom väldigt få når rekommendationerna om 60 minuters fysisk aktivitet per dag. Street Peps närvaro syftar även till att stärka den lokala samhörigheten genom att knyta ihop områdets ungdomar med lokala företag och aktörer, såsom ICA Handlarna.

Street Pep är ett samarbete mellan initiativtagaren Fryshuset och Generation Pep, med Volvo Group som möjliggörare. Street Pep har även möjliggjorts tack vare stöd från Gålöstiftelsen och ICA Stiftelsen. Uppdragsgivare är Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Ett antal av Generation Peps partners, bland annat H&M, IKEA och TELIA kommer bidra på plats.

Följ instagramkontot @street_pep för att få alla uppdateringar eller läs mer på Fryshusets hemsida.

Datum

Datum Enskededalen 11-15 juni

Datum Högdalen: 18-21 juni

Några korta

Det är gratis

Ingen föranmälan krävs

Kom och gå som du vill

Vi kör även om det är regn – vi har buss och tält