06 sep 2018

Nu finns Generation Pep och H&Ms nya sportkollektion för barn och unga ute i butik

Generation Pep och H&M fortsätter att utveckla sitt samarbete med syftet att ta fram funktionella och hållbara sportkläder för barn och unga. Utöver en ny specialdesignad höstkollektion för att främja barn och ungas fysiska aktivitet med fokus på rörelseglädje och en aktiv fritid, lanseras nu även exklusivt framtagna pingisracket och pingisbollar genom ett nytt samarbete med STIGA Sports.

För att få positiva effekter på hälsan bör barn och unga röra på sig minst 60 minuter per dag. Men en undersökning visar att endast tre av tio barn når upp till dessa siffror. Samma rapport visar dessutom att barn är betydligt mindre aktiva på sin fritid än i skolan.

Tillsammans med bland annat framstående aktörer från svenskt näringsliv vill Generation Pep driva ett ambitiöst och långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus. De funktionella och hållbara sportkläderna för barn och unga som tagits fram i samarbete med H&M är ett initiativ för att främja barn och ungas hälsa, men utöver en ny specialdesignad höstkollektion för att främja barn och ungas fysiska aktivitet med fokus på rörelseglädje och en aktiv fritid, lanseras nu även exklusivt framtagna pingisracket och pingisbollar genom ett nytt samarbete med STIGA Sports.

- Vi på STIGA Sports är oerhört glada över detta samarbete mellan Generation Pep och H&M. Vi hoppas på många lustfyllda rörelsestunder i och med denna kollektion. Att genom sport och aktiv fritid främja kroppens och själens välmående har alltid varit vår viktigaste grundpelare inom STIGA Sports, säger Andreas Zandrén, vd för STIGA Sports.

- Generation Pep vill skapa en folkrörelse för barn och ungas hälsa och vara en plattform där olika aktörer som vill vara med och göra skillnad kan mötas för att få ännu större effekt av sitt engagemang tillsammans. Samarbetet mellan H&M och STIGA Sports är ett fantastiskt exempel på det och jag hoppas att det, förutom att bidra till mer fysisk aktivitet bland barn och unga, kan inspirera andra till liknande samarbeten, säger Gerda Nilsson Tjernström, verksamhetschef på Generation Pep.

Kollektionen finns att köpa i butik och online från och med den 6 september och kostar mellan 49,90-199 kr.