Lär känna Årets Pep Skola!
White Guide Junior gick av stapeln i Lund den 31 oktober och vi har fått intervjua rektor Karin Thorell på Västerstrandsskolan som i år tilldelades utmärkelsen Årets Pep skola.
White Guide Junior (WGJ) är en tävling vars syfte är att lyfta fram allt det goda som görs på förskolor, skolor och seniorboenden runt om i Sverige. WGJ premierar helhetstänk, samarbete kring de offentliga måltiderna och det som bidrar till att höja måltidsupplevelsen för eleverna. Pris delades ut i totalt 13 kategorier.
År 2023 tilldelades Västerstrandsskolan i Karlstad utmärkelsen Årets Pep Skola inom ramen för WGJ. Juryns motivering löd:
”Två engagerade rektorer möter ett inspirerat köksgäng, och då blir det så här bra! Årets Pep skola har allt: trygghet, trivsel, aktiva raster och suveränt god mat.”
Karin, berätta lite mer om er skola!
Västerstrandsskolan är en F-6 skola som sedan ht-2019 vuxit från ett elevantal på 410 till idag 524 elever. Vår skola ligger i ett expansivt och attraktivt upptagningsområde men även ett spännande område inom ytterligheterna i vårt socioekonomiska upptagningsområde.
Vi ser skolgården som en arena för utveckling och lärande där leken, tryggheten och det relationella förhållningssättet främjar en kultur av hälsa och social hållbarhet som formar skoldagen
VILJA, VÅGA och KUNNA är Västerstrandsskolans ledord.
Hur har ni firat vinsten i kategorin ”Årets Pep Skola” White Guide Junior?
Ja det har vi gjort och ska göra. Vi bjöds på en fantastisk efterrätt till lunch i samband med att diplomet hängdes upp i vår matsal. På torsdag i nästa vecka ska vi fira tillsammans med vår personal med gemensam härlig frukost, ett Pep-quiz och fika halvvägs. Den första december firar vi tillsammans hela skolan genom tal och hurra mm och ett startskott på den vandrande julkalendern, där Karlstads Kommuns politiker i Barn och Ungdomsnämnden har fått i uppdrag att utmana en elev på Västerstrandsskolan.
I vår kör vi vår PEP-dag.
Hur har ni arbetat med fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor för att ta er dit ni är idag?
Vi ser ju att lärande och fysisk aktivitet hänger ihop och skolmåltiden är en viktig del av vår utbildning. En bra skollunch ger mätta elever som därmed ges goda förutsättningar för att orka vara fokuserade.
Så just därför arbetar vi på Västerstrandsskolan med strukturerade raster med fysisk aktivitet.
Under lektionerna bryter vi vid behov för en kortare rörelsepaus för att sedan återgå till lektionsarbete.
Vi vet att skolmåltiden har stor inverkan för både hälsa och inlärning och är i sig en helhet, så mycket mer än det som finns på tallriken. Därför är det extra viktigt att vi rektorer tillsammans med skolmåltiden skapar förutsättningar för det. Kommunikation är en del av vår framgång. det gäller att vi är lyhörda tillsammans åt alla håll.
Västerstrandsskolans rektorer och skolmåltidspersonal skapar tillsammans förutsättningar till en trivsam måltidsmiljö. Hos oss på Västerstrandsskolan schemaläggs skollunchen av rektorer i samråd med skolmåltidspersonal. Vi har ett aktivt och väl fungerande mat och elevråd.
Våra elever bemöts fantastiskt av vår skolmåltidspersonal och eleverna upplever stämningen i vår skolrestaurangen som trygg. Under skolmåltiden ges möjlighet till att skapa relationer. Här har vår kostchef Fredrik Lundqvist starkt bidragit genom rekrytering av skolmåltidspersonal som är intresserade av helheten, engagerade, nyfikna och lösningsfokuserade samt att vår skolmatsalsmiljö är väldigt inbjudande. Vår skolmåltidspersonal gör verkligen skillnad med sitt engagemang för att skapa en "god" måltid i sin helhet, varje dag året runt för våra elever.
Finns det någon viktig framgångsfaktor och vad har varit lätt eller svårt i denna process?
Vi arbetar långsiktigt och tillsammans med våra medarbetare och elever. Utgå i mindre skala och prova sig fram och samverka över gränser. Det går inte att gå i någon annans skor. Vi har ju fantastiska möjligheter med vår utemiljö, som vi använder efter våra resurser och har anställd pedagog som är ansvarig för våra aktiviteter på raster och som utbildar våra elever i åk.4-6.
Rastvärdsschema för våra pedagoger och att förberedelser är A och O som t.ex. rastprat innan rast. Rastaktivitetsschema som delas digitalt till elever, personal och vårdnadshavare. Våra aktiviteter på rasterna är inte enbart ledarledda utan vårt Lekotek på skolgården är en slags central för social gemenskap där den fria leken ges utrymme. I lekoteket finns massor av möjligheter att “låna”!
- Utmaningarna finns naturligtvis i att upprätthålla våra värderingar som formar positiva beteenden och som gäller för alla:
- Att alla vuxna som arbetar i skolan gör lika och agerar alltid där och då.
- Att vi vuxna arbetar elevnära under hela tiden eleverna är på skolan: korridor, bibliotek, matsal etc.
- Att vi leder eleverna rätt i det lilla - innan det går fel, att alla vuxna förstår att vårt uppdrag!
Läs gärna mer om Västerstrandsskolan.
Ta del av deras case i vår Inspirationsbank.
För mer information om vårt samarbete med White Guide Junior, besök vår initiativsida Årets Pep Skola.