Verktyg

Aktiva skoltransporter

Aktiv transport handlar om att gå, cykla, rulla eller på annat färdas på ett aktivt sätt mellan hemmet och förskola/skola eller aktiviteter.

Pep-rapporten 2024 visade att bland barn och ungdomar som transporterar sig aktivt till och från skolan är det en högre andel som når rekommendationen om fysisk aktivitet jämfört med barn som till exempel blir skjutsade till skolan. Att genomföra insatser för att främja aktiv transport, genom till exempel gång eller cykling till skola och förskola, är därför ett effektivt och jämlikt sätt att öka fysisk aktivitet hos barn och ungdomar.

Verktyget aktiva skoltransporter

Aktiva skoltransporter är ett forskningsbaserat verktyg som går ut på att skapa trygghet för föräldrarna, att det ska vara roligt för eleverna och enkelt för pedagogerna. Verktyget bygger på gamification (spelifierande), empowerment (medskapande) och integreringen av pedagogiska uppdrag från kursplanen. Dessa byggstenar har visat sig öka elevernas motivation till beteendeförändring och föräldrarnas engagemang att vilja delta. Integrationen av lärande samt effekter i form av ökad samhörighet i klassen kan vara motiverande faktorer för pedagoger.

För dig som är pedagog och vill använda material från Lärarportalen finns det här

Läs gärna mer om forskningen här

Fördelarna med aktiva skoltransporter

Idag är tillgången till gång- och cykelvägar god men trots detta minskade andelen barn och unga som cyklar till skolan med 40 procent mellan 1990-2014. En anledning är upplevd otrygghet på grund av biltrafik runt skolan. En omställning från mindre bilskjutsande till mer aktiv transport skulle därför leda till en säkrare trafikmiljö, ökad trygghet och dessutom förbättringar för klimatet genom minskade utsläpp.

En ytterligare bonus med att välja aktiv transport till skolan är att rörelse även kan leda till ökad inlärnings- och koncentrationsförmåga. Lärare som arbetat med aktiv transport som verktyg vittnar dessutom om en starkare gemenskap i klassen samt att eleverna är mer redo att sätta i gång med skolarbetet efter aktiv transport. Detta förklaras av att en högre andel av eleverna kommer i tid och har hunnit prata av sig på väg till skolan.