25 okt 2019

Lasse Åberg gör projekt tillsammans med Generation Pep

En av Lasse Åbergs mest kända karaktärer, Stig-Helmer Olsson, kommer inom kort göra comeback. Tillsammans med Generation Pep har nämligen Lasse Åberg väckt liv i Stig-Helmer för att sätta en viktig fråga på agendan.

Generation Pep har i snart tre år jobbat med att lyfta barn och ungas fysiska hälsa högt upp på agendan. I sin nya kampanj, som släpps den 29 oktober, har Generation Pep nu tagit hjälp av svenskarnas favoritkaraktär; Stig-Helmer Olsson.

- För oss är det otroligt roligt att få göra det här projektet med Lasse Åberg. Lasse är en förebild och jag tror att många av oss har en relation till någon av hans karaktärer, kanske inte minst den folkkära Stig-Helmer. Att få använda den starka och välkända karaktären för att lyfta våra frågor är verkligen en ära, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Projektet har mynnat ut i en film på en minut. Filmen kommer bland annat visas på sociala medier och Generation Peps hemsida, men även gå som reklamfilm i några TV-kanaler. Filmen är en del av Generation Peps senaste satsning där syftet är att få upp allmänhetens intresse för barn och ungas fysiska hälsa.

- Det känns jätteroligt att få använda Stig-Helmer till att belysa ett av vår tids största utmaningar, barn och ungas hälsa. Vi vet att barn rör på sig för lite men också äter för lite av det som är bra för dem. Att få vara med och försöka vända den trenden känns både viktigt och kul, säger Lasse Åberg.

Filmen släpps den 29 oktober på Generation Peps hemsida och sociala mediekanaler. Filmen är framtagen med stöd av Åbergs Museum.

För ytterligare information, kontakta:

Emma Blomdahl Wahlberg, kommunikationsansvarig Generation Pep, telefon 070-64 94 690, emma@generationpep.se