17 aug 2017

Telia och Generation Pep lanserar app för att förbättra barn och ungas hälsa

Sverige är idag ett av Europas mest stillasittande länder. Medan digitaliseringen förbättrar vardagsliv och samhällsfunktioner i en rasande fart bidrar det också till ökat stillasittande bakom skärmen. Allt färre barn och ungdomar når rekommendationen med 60 minuters fysisk aktivitet per dag. Tillsammans med organisationen Generation Pep (GEN-PEP) vill Telia därför med teknikens hjälp inspirera och peppa till mer rörelse i vardagen. Vi lanserar därför Telia PEP! – appen som stimulerar barn och unga att röra på sig. Telia inledde sitt samarbete med Generation Pep under 2016 och är founding partner tillsammans med bland andra IKEA och ICA.

Telia PEP! är en app som utvecklats tillsammans med barn i åldrarna 9-12 år. Genom appen får barn utmana sig själva till vardagsmotion och belönas med surf med syftet att barn på ett roligt sätt ska få pepp och motivation till vardagsmotion och rörelse. För att stötta föräldrar som vill hjälpa sina barn till en mer sund livsstil har Telia även tagit fram en digital plattform med inspiration, kunskap och pepp för föräldrar.

-Barn och ungdomar, som en del av familjen, använder i stor utsträckning våra tjänster. Så ungdomars hälsa engagerar oss på Telia. Som marknadsledare är det självklart för oss att kliva fram och ta ett ansvar och vi hoppas att vi med Telia PEP! kan inspirera barn och unga till mer vardagsmotion, förklarar Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.

Telia PEP! finns tillgänglig på App Store och Google Play från den 17 augusti.

- Vi är stolta över att tillsammans med Telia kunna erbjuda ett konkret verktyg som motiverar barn att röra sig mer i vardagen. Vi vet att mobiltelefonen upptar en stor del av många barns fritid. Att kunna använda mobilen som ett redskap för att bryta stillasittandet och istället inspirera till rörelse innebär en stor möjlighet för att få fler barn och unga till ökad vardagsmotion, säger Gerda Nilsson Tjernström, verksamhetschef på Generation Pep.

Vi är Telia den nya generationens telekomföretag. Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Generation Pep (GEN-PEP) är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Målsättningen är att ena människor, organisationer och företag för att tillsammans underlätta för alla barn och ungdomar att leva ett hälsosamt liv. Initiativtagare är Kronprinsessparet, bakom initiativet står ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer. Läs mer på www.generationpep.se

På telia.se/genpep hittar föräldrar experttips, blogginlägg och utblickar i verkligheten som handlar om barn, hälsa och skärmtid.

För mer information, kontakta gärna Telias pressavdelning 0771-775830 eller besök vårt nyhetsrum teliapress.se