Axfood
Axfood har som mål att till 2030 skapa ett friskare Sverige. Genom att öka kunskapen och underlätta hälsosamma val vill Axfood bidra till en bättre folkhälsa och goda matvanor för alla.
Det långsiktiga samarbete som Axfood och Generation Pep ingick år 2023 innebär att organisationerna tillsammans ska sprida information om, underlätta för och genomföra aktiviteter som får barn och unga att göra mer hälsosamma val – och därmed leva ett nyttigare, längre och hälsosammare liv.
Samarbetet kommer att sätta sin prägel inom olika delar av Axfoodfamiljen och koncernens verksamheter. Axfood blir genom samarbetet ”founding partner” till Generation Pep. Samarbetet inleddes den 1 januari 2023 och sträcker sig till och med utgången av 2025.

Nöt och grönt – produkter med 50/50 färs med grönsaker!
Nöt och grönt serien består av produkter som består av 50 % grönsaker och 50 % nötfärs. Du kan äta hamburgare, köttfärssås eller korv och ändå få i dig en bra mängd grönsaker. Produkterna är framtagna av Dagab inom Axfood koncernen i samarbete med Generation Pep.


Vi vet att en majoritet av barn behöver få sig mer frukt och grönt, men att det ibland kan vara svårt som förälder. Därför är vi glada över att vi tillsammans med Dagab har tagit fram de här produkterna, som dessutom är billigare än ordinarie nötfärs.
Läs mer om initiativet på Garants hemsida
Pepp Pops
Tillsammans med Garant har vi lanserat frukostflingor med mindre socker och mer fullkorn. De är såklart nyckelhålsmärkta. Detta är en del av samarbetet med Axfood där vi tillsammans tar fram produkter för att främja näringsrik och hälsosam mat för barn och unga.
Aktörer bakom
Axfood
Dagab
Förskola
Skola
Kommun
Hälso-/sjuk-/tandvård
Fritid/Förening
