Tillbaka till Inspriationsbanken

Skattjaktsröris

British Mini Schools AB / Södermanlands län

Kort beskrivning

Kombinera skattjakt med rörelse! Här får barnen med hjälp av en karta gå och leta efter bilder med rörelser. De utför sedan en rörelsen tills de hittar nästa bild, därefter en ny, ända tills de hittar skatten. Skatten kan innehålla frukt för att fylla på med energi efter aktiviteten! 

Såhär gör vi:

Skattjakten i vårat fall är uppbyggt på att utföra rörelser till nästa bild. Varje bild omfattar olika rörelser: dansa, hoppa, springa, balansgång, snurra, squats, gå på tå.

Vid dansa så dansar man fram till nästa bild, squat så gör man benböj hela vägen fram till nästa bild och balans så går man balansgång på marken till nästa bild etc.

Fler förslag för att skapa fler bilder kan vara: jumping jacks, crabwalk, jämfotahopp, höga knän, spark i rumpan etc. I plattformen Pep Förskola finns framtagna rörelsekort formade utifrån de motoriska färdigheterna som man kan använda i denna aktivitet.

Vi brukar ha en lekledare som står vid den första bilden och visar hur man gör och förklarar så att alla förstår. Därefter börjar barnen att utföra den första övningen fram till nästa bild. Vill man göra det svårare så använder man en karta där skatten ligger vid x:et och vill man få en större delaktighet från barnen kan de tillsammans göra en gemensam karta som man utgår från när man genomför skattjakten. Dock får man själv lägga till x:et så det blir ett roligt överraskningsmoment för barnen. Vilket är charmen med aktiviteten. 

Vi fokuserar för tillfället på att observera barnens grovmotorik i olika rörelsemoment och denna övning hjälper oss personal till att kunna stötta och utmana barnen i deras motoriska utveckling. Vi har även gjort samma aktivitet där vi avslutat med en gemensam avslappning för att få återhämtning efter rörelsen. 

Bidragets syfte

Barnen behöver röra på sig för att må bra men också fylla på sina energidepåer efter rörelse. Vilket denna bana ger en bra diskussion kring. Äldre såsom yngre kan göra detta och man kan avancera rörelserna för att bredda sina motoriska kunskaper. Vi använde det även som ett sätt att testa nya rörelser för att observera i vilka motoriska övningar man kan stötta vissa barn mer.